23/06/2021

La bateria és la part més delicada i un dels elements clau del motor dels vehicles elèctrics. A més, és una de les parts més importants a l’hora de reutilitzar-la o reciclar els seus components

Amb el pas del temps i la millora de les tecnologies, els principals fabricants del sector de l’automòbil han anat desenvolupant bateries més petites i amb més capacitat per oferir cotxes elèctrics amb més autonomia.

Els fabricants estimen que la vida útil d’una bateria es troba entre els 8 i 10 anys de mitjana i actualment, investiguen la manera òptima de reciclar o reutilitzar les bateries una vegada estiguin en desús.

I donar una segona vida a les bateries dels vehicles elèctrics?

Recuperar les matèries primeres que contaminen

Una de les principals iniciatives de reciclatge de les bateries dels cotxes elèctrics consisteix a recuperar les matèries primeres pures que les componen com ara el liti, el cobalt i el níquel, per a la creació de noves bateries. D’aquesta manera, els fabricants contribueixen també a la reducció de les emissions de CO2 que provoca l’extracció d’algun d’aquests components.

Fer-les servir per a altres usos

Altres fabricants del sector estan obligats per llei a reutilitzar les bateries un cop han estat retirades dels cotxes.  

Utilitzar-les com a sistemes de recàrrega per a altres cotxes elèctrics, condicionar-les de nou per fer-les servir com a bateries en vaixells elèctrics o per carretons i tractors de fàbrica d’automòbils són algunes de les opcions que han pres els principals fabricants de cotxes elèctrics per donar una segona oportunitat a les bateries. Al Japó per exemple, alguns fabricants reutilitzen les bateries per abastir d’energia semàfors i fanals.

Consulta més informació de com donar una segona vida a les bateries dels cotxes elèctrics en el següent enllaç.

Reciclar o reutilitzar?

Diverses investigacions apunten que és més senzill el procés de reutilitzar les bateries dels cotxes elèctrics que l’extracció o destrucció dels seus components, ja que reciclar una bateria és un procés més complex i car.

Segons un estudi de IDtechEX,  7,8 milions de tones de bateries de vehicles elèctrics arribaran cada any al final de la seva útil. 

És per aquest motiu que cada cop és més necessari invertir en infraestructures que permetin reciclar i reutilitzar els components més contaminants de les bateries un cop estan en desús.